Tåspets!

4kommentarer

Idag har jag lite träningstips till er som är nyfikna på att träna tåspets. I ettan och tvåan hade vi ca 1, 5 timmes tåträning i veckan och då fick vi bland annat göra övningar vid stången, vid diagonalen och dansa klassiska variationer på tå. Det är väldigt tufft och jag har nästan aldrig haft en smärtfri lektion men samtidigt är det värt det för man stärker framförallt fötterna vilket är superviktigt om man vill bli dansare. Såhär ser en del övningar ut om vi har gjort genom åren, se och lär :)
 
 
Relevé- här kan man börja i vilken position man vill. Är man nybörare är ett lättast att stå parallelt (tårna riktade framåt)
 
 
Tondu med viktöverföring- denna övning är bra för att värma upp foten. Det gäller att "gå igenom" foten noggrant när man gör tondu så att musklerna stärks. Det är även en väldigt bra stretch för foten så att man kan komma upp på tårna utan att böja i knäna. 
 
     
 
 
 
Echappe- Börja i plie, skjut sedan ut fötterna till andra postion med sträckta knän och kom sedan tillbaka till utgångspositionen
 
 
 
 
Releve med copie bak- En mer avancerad releve där man lägger all sin tyngd på ena benet.  
 
 
 
 
 
Arabesque med benet bak
 
 
 
 
  
 
balett, dans, neoklassiskt, styrketräning, träning, träningstips, tåskor, vardag, yrkesdansprogrammet,

4 kommentarer

Sophia

01 Oct 2012 16:03

Åh så coolt! Jag har alltid velat ha tåskor och hela köret! Men var förliten när jag dansade balett så jag fick aldrig det :/ aaaja vad ska man göra?

ps. jag är jätte töntig men jag tycker er blogg är väldigt trevlig :)

Hemlig beundrare

02 Oct 2012 22:17

Snygg pyjamas Madde :D!!! Hihi (kunde inte låta blir) :*

Nathalie

11 Oct 2012 09:21

Helvete vilken jävla vad du har Madde!!! :-D

Elvira

28 Nov 2012 19:11

Grymt som vanligt Madde!, men är du säker på att det inte är en attitude längst ner? ^^

Kommentera

Publiceras ej